سئو و بهینه سازی آن

آیا استفاده از SSL بر سئوی سایت تاثیر دارد؟

گواهینامه ssl

اگر جزء افرادی هستید که قصد راه اندازی یک سایت را دارید یا در حال حاضر مالک یک سایت فعال هستید باید بدانید که برقراری امنیت سایت از مسائل بسیار مهم است که باید به آن توجه کنید. یکی از راهکارها برای حل این مسئله گواهینامه SSL است . از نظر بعضی از کارشناسان، این گواهینامه در کنار امنیت بر سئوی سایت نیز تاثیر مثبتی دارد وما در مجموعه آرسااپ قصد داریم که در ادامه مطلب به بررسی این موضوع بپردازیم.

گواهینامه SSL چیست؟

به صورت کلی این گواهینامه، اتصال بین سایت و کاربر را امن میسازد و روش کار آن به این صورت است که اطلاعات را رمز گذاری کرده و باعث می شود که انتقال اطلاعات ازکاربر به سرور و از سرور به کاربر به صورت کاملا امن انجام شود. مزیت این نوع انتقال این است که به غیر از شما و سرور، شخص یا سرور دیگری نمی تواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد.
استفاده از SSl امنیت سایت شما را افزایش میدهد و باعث می شود کاربران نیز به شما اعتماد کنند. سایت هایی که این گواهینامه را دارند آدرس آنها با https آغاز می شود و در کنار آدرس یک آیکون به شکل قفل وجود دارد. اخیرا گوگل آپدیت هایی را ارائه کرده است که باعث می شود سایت هایی که دارای این گواهینامه نیستند به شکل Not secure نمایش داده شوند که اعتماد کاربران را از بین میبرد.

 

مزایای استفاده از گواهینامه SSL

جلوگیری از خطاهای پرداخت های بانکی
اگر مالک یک سایت فروشگاهی هستید یا سایت شما دارای درگاه بانکی است داشتن این گواهینامه بسیار لازم می باشد به علت اینکه نبود آن می تواند پرداخت های شما را با خطا مواجه کند.
نماد اعتماد الکترونیک دو ستاره
با فعال کردن اس اس ال می توانید صاحب اینماد دو ستاره شوید. این نوع از اینماد بالاترین سطح آن در حال حاضر به شمار میرود .
برد تبلیغاتی مثبت
این گواهینامه مانند یک برد تبلیغاتی مثبت برای سایت شما عمل می کند و با افزایش اعتماد کاربران باعث افزایش فروش سایت نیز می شود.
افزایش اعتبار
همانطور که بیان کردیم با نصب اس اس ال در کنار دامین شما قفل سبز رنگی نمایش داده می شود و زمانی که بازدید کنندگان وارد سایت می شوند با دیدن این قفل اطمینان خاطر بیشتری پیدا می کنند و اعتبار سایت را نیز بیشتر می کند.
تایید هویت
گواهینامه اس اس ال باعث می شود کاربران از هویت سایت و جعلی نبودن آن مطمئن شوند به علت اینکه امکان دارد سایت هایی وجود داشته باشند که مشابه سایت اصلی ایجاد شده و هدف آنها انحراف مسیر و هک کردن اطلاعات کاربران باشد.
پیشگیری از فیشینگ
در برخی مواقع ممکن است افراد، ایمیل های فیشینگ دریافت کنند . این ایمیل ها عموما به صورت تبلیغات است. هدف اصلی این سایت ها به دست آوردن اطلاعات حساس کاربران می باشد. با استفاده از این گواهی امنیتی می توان از بروز این مسائل جلوگیری کرد.
تاثیر گواهینامه SSL بر سئو

فاکتورهای زیادی بر سئوی یک سایت تاثیر می گذارند که یکی از آنها امنیت است. همه کاربران نگران اطلاعات شخصی خود هستند و قطعا سایتی که دارای گواهینامه امنیتی است را ترجیح می دهند. در فضای اینترنت عوامل مخرب زیادی وجود دارند و کسب و کارهای آنلاین باید تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت اطلاعات مشتریان بکنند. امنیت کاربران برای گوگل بسیار اهمیت دارد به همین علت سایت هایی که دارای گواهینامه اس اس ال هستند را برای افزایش رتبه در الویت قرار می دهد.
گوگل عموما نتایج را بر اساس کل وب سایت اعلام نمی کند و نتایج را بر حسب هر صفحه در نظر میگیرد. این نکته را باید در نظر بگیرید که شما برای هر صفحه نیازی به گواهینامه اس اس ال جداگانه ندارید و یک گواهینامه می تواند همه صفحات را ایمن کند. این موضوع بیشتر به تنظیمات و راهکارهای امنیتی سایت شما بستگی دارد.
استفاده از اس اس ال باعث ارجاع بهتر داده ها نیز می شود چرا که ارجاع داده ها بدون این گواهینامه در گوگل آنالیز مسدود شده است. اگر SSl را درسایت خود فعال کنید بدون مشکل می توانید داده ها را ارجاع دهید.
استفاده از این گواهینامه امنیتی بر تجربه کاربری نیز تاثیر مثبتی دارد . گوگل قرار است سایت هایی که دارای این گواهینامه نیستند را به طور واضح تری مشخص کند تا کاربران بر این موضوع واقف شوند و با آگاهی بیشتری در سطح نت به جستجو بپردازند. اگر کاربران حس امنیت را در سایتی نداشته باشند و از آن خارج شوند می تواند روی رتبه سایت شما و فروشتان تاثیر منفی بگذارد.
آیا استفاده از SSl به تنهایی برای افزایش رتبه کافی است؟

برای افزایش رتبه در گوگل، فاکتورهای زیادی وجود دارند و تنها استفاده از گواهینامه اس اس ال کافی نیست. به طور کلی استفاده از این گواهینامه در جایگاه شما در گوگل تاثیری ندارد اما به افزایش رتبه سایت، کمک میکند.
این گواهینامه باعث می شود تا امنیت اطلاعات کاربران سایت شما افزایش یابد و اعتماد آنها به سایت شما نیز بیشتر می شود و همین موضو ع به افزایش ترافیک سایت در طولانی مدت کمک بسزایی می کند که در نهایت منجر به بهبود رتبه سایت می شود.
انواع گواهینامه SSL

این گواهینامه بر حسب سطح اعتبار سنجی، تعداد دامنه ها و زیر دامنه ها و پروتکل رمز گذاری به سه دسته زیر تقسیم بندی می شود:
گواهینامه دامنه DV
این نوع گواهینامه از نظر رمز گذاری دارای اطمینان و قدرت کمتری نسبت به بقیه است و عموما برای وبلاگ ها یا سایت هایی که شخصی هستند، استفاد می شود و روند تایید اعتبار برای آن بسیار کوتاه وساده است.
گواهینامه سازمانی OV
همانطور که از نام این گواهینامه مشخص است در سازمان ها زمان رمزگذاری اطلاعاتی که حساس هستند استفاده می شود و نسبت به مورد قبلی از اطمینان بالاتری برخوردار است. گواهینامه OV اطلاعات مربوط به مالک سایت را در قسمت نوار آدرس نشان می دهد و باعث می شود تا بازدید کننده ها نسبت به امنیت سایت مورد نظر، اطمینان حاصل کنند.
گواهینامه گسترده EV
معتبرترین گواهی اس اس ال، گواهینامه گسترده EV است که در قسمت URL مرورگر اسم مشاغل و کشورهای گوناگون را نشان می دهد . گواهینامه EV نیز اطلاعات مربوط به مالک را در قسمت نوار آدرس نمایش می دهد و کمک شایانی به تفکیک وبسایت شما از سایت های مخرب می کند.
هزینه دریافت گواهینامه امنیتی SSL

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده باشید ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که هزینه دریافت این گواهینامه امنیتی چقدر است؟ هزینه های دریافت اس اس ال متفاوت است . برخی از شرکت ها برای ارائه این گواهینامه هزینه ای دریافت نمی کنند اما برخی از آنها نیز برای آن هزینه هایی را در نظر می گیرند. کمپانی Lets Encrypt این گواهینامه را رایگان در اختیار قرار می دهد و تنها کافی است که شما با سیستم سرور و رمز گذاری به اندازه کافی آشنایی داشته باشید تا بتوانید این گواهینامه را روی دامنه سایتتان فعال نمایید.

Rate this post
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *