سئو و بهینه سازی آن

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

واژه سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است و شامل استراتژی ها و فرآیندهایی میشود که  در جهت بهبود جایگاه سایت در گوگل به کار میروند. سئو یک پروسه ساده نیست بلکه نیاز به  زمان و تخصص زیای دارد.

موتورهای جستجو به صورت مرتب الگوریتم های خود را تغییر میدهند و فردی که در زمینه سئو فعالیت میکند باید اطلاعات خود را به روز نگه دارد.

 

 سئو چیست؟

 

سئو داخلی و کاربرد آن چیست؟

سئو داخلی ( on page ) مجموعه فرآیندهایی است که در داخل سایت برای افزایش رتبه آن انجام میشوند. این فرآیندها میتوانند شامل تولید محتوا ، تگ ها و لینک سازی داخلی باشند.

اگر سئو داخلی را جدی بگیرید و محتوای باکیفیتی را درون سایت خود بارگذاری کنید ، موتورهای جستجوی گوگل درک بهتری از سایت شما پیدا میکنند و این موضوع باعث بهبود جایگاه آن خواهد شد.

سئو داخلی

اهدف از سئو داخلی چیست ؟ هدف این است که بتوانید با ایجاد صفحات مفید به نیازهای کاربران پاسخ دهید. این روزها موتورهای جستجو نسبت به گذشته هوشمندتر عمل میکنند و مانع از رشد وبسایت های نامعتبر میشوند. یکی از مهم ترین الویت های گوگل تجربه کاربری است که با انجام سئو  on page با کیفیت و اصولی میتوان به آن دست یافت.

در ادامه مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی را بررسی میکنیم:

URL

URL آدرسی است که با کمک آن قادر هستیم به صفحه مورد نظرمان در اینترنت دسترسی پیدا کنیم. بهتر است در این مورد از یک سری اصطلاحات و کلمات کلیدی به جای کاراکترهای نامرتب و نامفهوم استفاده شود تا موتورهای جستجو و هم کاربران بتوانند درک بهتری از صفحات سایت شما پیدا کنند. یک  URL مناسب دارای ویژگی هایی است که از میان آن ها میتوان به دقیق، واضح و کوتاه بودن آن اشاره کرد.

عنوان سئو

عنوان عبارتی  است که در نتایج جستجو برای کاربر ظاهر میشود هر چقدر این عنوان جذاب تر باشد کاربران بیشتری را به صفحه جذب خواهد کرد. استفاده از یک عنوان مناسب یکی از مهم ترین قدم ها برای سئو داخلی است. با توجه به اینکه کاربران پیش از وارد شدن به یک صفحه در ابتداعنوان آن را میخوانند و به دنبال ارتباط آن با کلمه یا عبارت مورد نظرشان میگردند پس باید عنوان به موضوع صفحه مرتبط باشد.

توضیحات متا

توضیحات متا را میتوان خلاصه ای از محتوای صفحه دانست که این توضیحات نیز در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده میشوند.ممکن است توضیحات متا در سئو به طور مستقیم تاثیرنداشته باشند اما کاربران بر اساس این اطلاعات در مورد صفحه مورد نظر تصمیم میگیرند به همین دلیل توجه به این مورد نیز از نکات ضروری در سئو داخلی به شمار میرود.

هدینگ ها

هدینگ ها نیز مانند عنوان سئو باید جذاب باشند تا بتوانند کاربر را برای خواندن مطلب ترغیب کنند. هدینگ ها را میتوان یکی از فاکتورهای سئو on page دانست به ویژه تگ های H2 و H3 که یک فرصت بینظیر برای سئوکارهای متخصص هستند. استفاده اصولی از این هدینگ ها بیانگر این است که محتوای شما شامل سلسله مراتب خاصی می باشد.

محتوا

محتوا مهم ترین بخش سئو داخلی محسوب میشود و باید اهمیت ویژه ای برای آن قائل شد. هر چقدر محتوای سایت شما با کیفیت تر باشد زمان رسیدن آن به رتبه های بالای گوگل کوتاهتر میشود. در تولید محتوا باید به گونه ای عمل کرد که به تمام سوالات کاربران  پاسخ داده شود تا بتوان رضایت آن ها را جلب کرد. گوگل میخواهد که محتوای مفید و جذاب را به کاربر ارائه دهد به این دلیل تولید محتوا یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیر گذار در سئو محسوب میشود.

لینک سازی داخلی

از دیگر پارامترهای موثر بر سئو داخلی لینک سازی است. لینک سازی داخلی باعث ایجاد ارتباط بین صفحات مختلف سایت شما میشود و به نوعی میتواند کاربر را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت کند. اگر بتوانید لینک سازی سایت خود را به درستی انجام دهید به جایگاه خوبی در گوگل دست پیدا خواهید کرد.

بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر موجود در سایت نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و نباید از آن غافل شد. فاکتورهای مهمی هستند که در سئو تصاویر باید به آن ها توجه کنید که مهم ترین آن ها شامل سایز ، حجم، اسم فایل و متن alt میشوند. استفاده از تصاویر با حجم بالا باعث کاهش سرعت سایت و در نهایت افت رتبه آن میشوند. متن alt کمک میکند تا ربات های گوگل اطلاعات بیشتری در رابطه با تصویر مور نظر به دست بیاورند.

Schema Markup

Schema Markup متشکل از داده های ساختار یافته ای است که در جهت اطلاع رسانی بیشتر و بهتر در صفحات سایت مورد استفاده قرار میگیرد.این مورد نیز یکی از معیارهای مهم در بهینه سازی داخلی سایت به شمار میرود و ارتباط بسیار بهتری را بین کاربر و صفحه ایجاد میکند.

سرعت

سرعت سایت یکی از پارامترهای بسیار تاثیر گذار در سئو سایت است. سایت هایی که سرعت بالاتری دارند از پتانسیل بیشتری برای افزایش رتبه برخوردار می باشند. سرعت پایین باعث میشود که کاربر پس از مدتی خسته شده و سایت شما را ترک کند همین موضوع میتواند تاثیر زیادی در افت رتبه آن داشته باشد. بهترین سرعت برای لود شدن یک سایت در بازه ای بین 2 الی 3 ثانیه است.

سئو خارجی و کاربردهای آن چیست؟

 

سئو خارجی (Off-page Seo ) مربوط به مجموعه فعالیت هایی میشود که در خارج از سایت برای بهبود رتبه آن صورت میگیرند. این فعالیت ها شامل موارد بسیاری میشوند که هر کدام از آن ها به نوبه خود بر بهبود جایگاه سایت در گوگل تاثیر میگذارند.

اگر بخواهیم به طور مختصر به مفهوم سئو خارجی بپردازیم میتوانیم بگوییم که تمام سیگنال های دریافت شده از سایت های دیگر به سایت مورد نظر به عنوان سئو خارجی محسوب میشوند. بک لینک ها یکی از متداول ترین بخش های سئو Off-page به شمار میروند که تقریبا همه با آن ها به نوعی آشنایی دارند اما بخش های دیگری نیزهستند که در این فرآیند بسیار تاثیر گذار عمل میکنند که این بخش ها شامل موارد زیر میشوند:

سئو خارجی

عضویت در شبکه های اجتماعی

این روزها کمتر کسی پیدا میشود که از شبکه های اجتماعی استفاده نکند و میتوان گفت یکی از بهترین و ارزان ترین نوع تبلیغات آنلاین محسوب میشوند. شبکه های اجتماعی بسیاری مانند اینستاگرام، فیس بوک و لینکدین هستند که میتوان در جهت افزایش رتبه سایت از آن ها بهره گرفت.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک راهکار کارآمد است که میتوان در جهت سئو خارجی از آن استفاده کرد. با بهره گیری از این روش بازاریابی  نه تنها مشتریان قدیمی حفظ میشوند بلکه میتوان مشتریان جدید بسیاری را نیز جذب نمود. یکی از بهترین روش های بازاریابی محتوا نوشتن نظرات خود با لینک سایت در بلاگ های سایت های دیگر است. لینک ایجاد شده توسط شما به وسیله ربات های گوگل بررسی شده و در نهایت باعث افزایش رتبه وبسایت خواهد شد.

بازاریابی فروم (مجامع عمومی و انجمن‌ها)

فروم ها مجموعه هایی هستند که هر فردی از هر جای جهان میتواند در آن ها عضو گردد و با اعضای دیگر به تبادل نظر بپردازد.بهترین روش انجام این کار این است که کرومی را انتخاب کنید که به کسب و کار شما مرتبط باشد.

ثبت نام در دایرکتوری‌ها

ثبت نام در دایرکتوری‌ها تاثیر زیادی در سئو و افزایش ترافیک وبسایت دارد. ثبت سایت در دایرکتوری موجب میشود که یک لینک یکطرفه به سایت ایجاد گردد. چنانچه دایرکتوری مود نظر از ترافیک زیادی برخوردار باشد ترافیک وبسایت شما نیز افزایش پیدا میکند. انتخاب دایرکتوری مناسب تاثیر زیادی در حصول نتیجه بهتر دارد.

بوک مارک کردن

بوک مارک کردن که همان نشان کردن صفحات وب در مرورگرها می باشد یکی از تکنیک های سئو خارجی به شمار میرود. برای انجام این پروسه باید آخرین صفحات ایجاد شده را در وبسایت های بوک مارک قرار دهید.ربات های گوگل به این نوع مطالب امتیاز بالایی را میدهند.

بازاریابی ویدئو (Video Marketing)

در این روش از ویدیو به عنوان ابزار بازاریابی استفاده میشود. این راهکار بسیار موثر عمل میکند و به همین دلیل در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. سایت های بسیاری هستند که در این زمینه میتوان از آن ها استفاده کرد که یوتیوب و آپارات در این دسته قرار میگیرند.

سئو تکنیکال وکاربرد آن چیست؟

 

سئو تکنیکال مربوط به بخش فنی سایت میشود و در واقع به مفهوم بهینه سازی فنی سایت برای موتورهای جستجو می باشد. رفع مشکلات فنی و تکنیکال سایت باعث میشود که سایت سریع تر شده و کراول شدن آن به وسیله خرنده های موتورهای جستجو با سهولت بیشتری انجام شود.

تمرکز سئو تکنیکال بر ارتقاء المان های داخلی سایت است و باعث میشود که در گوگل به جایگاه بهتری دست پیدا کند. چنانچه سئو تکنیکال را انجام ندهید ممکن است به مرور زمان ضررهای جبران ناپذیری به سایت وارد شود.

چنانچه یک وبسایت از لحاظ فنی مشکلی نداشته باشد درک آن برای موتورهای جستجو ساده تر خواهد بود و میتوانند بدون هیچ سردرگمی هدف سایت را بفهمند. در ادامه برخی از موارد مربوط به سئو تکنیکال را بیان میکنیم:

سئو تکنیکال

قابلیت crawl برای خزنده های گوگل

یک وبسایت باید دارای قابلیت crawl برای خزنده های گوگل باشد تا به سادگی بتوانند آن را پیدا کرده و محتواهای موجود در آن را ایندکس کنند. در مقابل میتوانید دسترسی برخی از صفحاتی را که تمایل ندارید ایندکس شوند را برای ربات ها مسدود کنید.

کاهش لینک های شکسته و خراب سایت

صفحات خالی یا خطاهای 404 میتوانند تاثیر بسیار بدی در سئو سایت داشته باشند. اگر کاربر وارد لینکی شده و با یک صفحه خالی یا ارور رو به رو شود تجربه بدی از آن سایت به دست خواهد آورد و این موضوع باعث افت رتبه خواهد شد.

کم کردن صفحات تکراری duplicate content

ممکن است به دلیل مشکلات فنی چند صفحه متفاوت یک محتوای یکسان را نمایش دهند. این موضوع باعث میشود که موتورهای جستجو این صفحات را تکراری شناسایی کنند و تاثیر منفی در سئو سایت شما بگذارد.

امنیت سایت

امنیت سایت یکی از بخش های حائز اهمیت سئو تکنیکال به شمار میرود و باید توجه ویژه ای به آن داشت. وبسایتی از لحاظ فنی سالم است که دارای امنیت زیادی باشد.

استفاده از نقشه سایت

نقشه سایت به عنوان یک راهنما برای موتورهای جستجو عمل میکند. در سایت مپ تمام صفحاتی که قصد ایندکس شدن آن را دارند لیست میکنند. لازم به ذکر است که سایت مپ باید همواره به روز باشد.

 

موبایل فرندلی بودن سایت

 

این روزها بیشتر کاربران برای جستجو در گوگل از تلفن های همراه یا تبلت ها استفاده میکنند این موضوع بیانگر میزان اهمیت موبایل فرندلی بودن یک وبسایت است. از آن گذشته این مسئله میتواند تاثیر بسیار زیادی را نیز در سئو سایت بگذارد.

ریسپانسیو کردن باعث میشود که سایت در دستگاه های مختلف به بهترین شکل ممکن به نظر برسد و این موضوع رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت.

ابزاری با عنوان موبایل فرندلی تست وجود دارد که با کمک آن میتوان سازگاری صفحات سایت را در دستگاه های مختلف بررسی کرد.

موبایل فرندلی بودن سایت

انواع سئو و کاربرد آنها

 

 کلاه سفید

 

سئو کلاه سفید به مجموعه تکنیک هایی گفته میشود که با قوانین موتورهای جستجو مطابقت دارند. در سئو کلاه سفید با توجه به ضوابط گوگل به بهینه سازی سایت میپردازند.

سئو کلاه سفید یکی از بهترین روش ها برای افزایش رتبه سایت به شمار میرود اما به صبر زیادی نیاز دارد. بهینه سازی سایت با این روش باعث میشود که سایت شما بتواند تا مدت ها جایگاه خود را حفظ کند.

یکی از مهم ترین بخش های این نوع سئو تولید محتوای با کیفیت است.این کار باعث میشود که کاربران زیادی جذب سایت شده و ترافیک طبیعی برای آن به وجود بیاید.

 

سئو کلاه سفید

 کلاه خاکستری

 

همانطور که از نام این نوع سئو مشخص است چیزی مابین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه می باشد. در واقع در این تکنیک سئو کار از روش های  سئو کلاه سفید و کلاه سیاه به طور همزمان استفاده میکند.

خروجی این روش تکنیک هایی منطبق با قوانین گوگل است که از لحاظ کاربر پسند بودن نیز امتیاز مطلوبی میگیرند.ممکن است این روش نسبت به سئو کلاه سفید در مدت زمان کوتاهتری جواب دهد اما نتایج  حاصل از آن موقتی خواهند بود.

 

کلاه سیاه

 

سئو کلاه سیاه شامل مجموعه تکنیک هایی است که با فریب گوگل رتبه سایت را افزایش میدهند. ممکن است سئو کلاه سیاه در مدت زمان کوتاهی باعث تغییر جایگاه سایت شود اما در نهایت منجر به پنالتی شدن آن میگردد.

استفاده از این روش باعث میشود که سایت شما توسط گوگل شناسایی شده و جریمه شود. این مسئله پیامدهای جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت و استفاده از این روش به هیچ وجه توصیه نمیشود.

سئو کلاه سیاه

سئو یا تبلیغات؟ کدامیک توجیح اقتصادی دارد؟

 

امروزه روش های تبلیغاتی بسیاری وجود دارند که میتوان در جهت تبلیغات از آن ها بهره گرفت. یکی از این روش های تبلیغاتی استفاده از اینستاگرام است و کمتر کسی پیدا میشود که از تعرفه های بالای آن اطلاع نداشته باشد.

شما برای انجام روش های مختلف تبلیغاتی باید هزینه های بسیاری را متحمل شوید و در نهایت ممکن است نتیجه دلخواهتان نیز حاصل نشود یا نتیجه به دست آمده کوتاه مدت باشد.

سئو یکی از اقتصادی ترین روش ها برای تبلیغات یک کسب و کار است و میتواند نتایج بلند مدتی را برای شما داشته باشد.گوگل برای افزایش رتبه به کیفیت یک وبسایت توجه میکند  و برای انجام این کار مبلغی را از مالک سایت دریافت نمیکند.

سئو

هزینه سئو به چه عواملی بستگی دارد؟

 

قیمت سئو به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه مهم ترین آن ها را شرح میدهیم:

شرکت ارائه دهنده خدمات

شرکت های بسیاری هستند که در زمینه سئو فعالیت میکنند و هر کدام از آن ها نیز تعرفه های خاصی را برای خدمات خود در نظر میگیرند. پیش از هر اقدامی بهتر است که در این زمینه اطلاعات جامعی را کسب کنید.

تعداد صفحات سایت

تعداد صفحات سایت نیز از دیگر عوامل موثر بر تعرفه سئو سایت به شمار میروند. یک وبسایت کوچک با تعداد صفحات کم قطعا هزینه کمتری نسبت به سایت بزرگ با تعداد صفحات زیاد خواهد داشت.

تخصص و تجربه سئوکار

میزان تخصص و تجربه یک سئو کار ارتباط مستقیمی با دستمزد او دارد.هر چقدر سئو کار تجربه و تخصص بیشتری داشته باشد دستمزد بالاتری را نیز مطالبه خواهد کرد.

تعداد کلمات کلیدی انتخاب شده

هر چقدر تعداد کلمات کلیدی انتخاب شده توسط کارفرما بیشتر باشند مجموعه مورد نظر باید زمان بیشتری را برای بهینه سازی سایت بگذارد به همین دلیل قیمت سئو نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ساده یا سخت بودن کلمات کلیدی

برخی از کلمات کلیدی بسیار سخت بوده و رقابت زیادی دارند. تعرفه سئو این کلمات نسبت به کلمات ساده بالاتر است.

هزینه سئو

آیا سئو سایت وردپرسی با سایت کدنویسی تفاوت دارد؟

 

به صورت کلی پیاده سازی تکنیک های سئو در سایت های وردپرسی ساده تر از سایت های کدنویسی است به دلیل اینکه اینگونه سایت ها از ساختار پیچیده ای برخوردار هستند.

یک سئو کار به آسانی میتواند با سایت های وردپرسی کار کند و تکنیک های بهینه سازی را روی آن ها انجام دهد در حالی که در مورد سایت های کدنویسی شده با چالش های بیشتری روبه رو خواهد شد.

سایت های وردپرسی افزونه های بسیاری دارند که میتوانند در زمینه سئو بسیار سودمند عمل کنند و استفاده از آن ها میتواند کمک بسیاری در بهینه سازی بهتر سایت کند.

 

تفاوت سئو و گوگل ادوردز

 

تکنیک های سئو برای تمامی سایت ها قابل اجرا هستند در حالی که گوگل ادوردز برای وبسایت هایی که از گوگل ادسنس بهره میبرند قابل استفاده است.

ادوردز نسبت به سئو روش سریع تری است اما ماندگاری نتایج آن کوتاه مدت می باشد. سئو سایت فرآیند زمانبرتری است اما نتایج طولانی مدتی را دارد.

با استفاده از ادوردز محاسبه  ROI ساده تر است در حالی که انجام این پروسه با سئو سخت تر می باشد. هنگامی که شما به هر دلیلی ادوردز را متوقف کنید ترافیک سایت شما نیز متوقف خواهد شد.

تفاوت سئو و گوگل ادوردز

فاکتورهای مهم سئو از نظر گوگل

 

طول عمر دامنه

به گفته برخی از وب مستران طول عمر دامنه یکی از موارد موثر در سئو محسوب میشود البته این عامل را نمیتوان یک عامل بسیار مهم در این زمینه دانست.

اعتبار دامنه

صفحاتی که روی یک دامنه قدرتمند قرار میگیرند شانس بیشتری برای افزایش رتبه نسبت به صفحاتی که روی دامنه های کم اعتبار قرار گرفته اند خواهند داشت.

استفاده از کلمات کلیدی در دامنه

ممکن است استفاده از کلمات کلیدی در دامنه تاثیر مستقیمی روی رتبه بندی سایت نداشته باشد اما به عنوان یک سینگال مرتبط با موضوع صفحه مورد نظر عمل میکند البته لازم به ذکر است که بسیاری از وبسایت ها مانند آمازون بدون وجود کلمه کلیدی در دامنه سایتشان برند شده اند.

وجود کلمه کلیدی در تگ عنوان

استفاده از کلمه کلیدی در تگ عنوان میتواند یک سیگنال قوی به موتورهای جستجو در رابطه با صفحه مورد نظر ارسال کند.

استفاده از کلمه کلیدی در تگ H1

تگ H1 بیانگر این است که در این صفحه در مورد چه موضوعی صحبت شده است و استفاده از کلمه کلیدی در آن میتواند بسیار موثر عمل کند.

طول محتوا

زمانی که از یک محتوای طولانی برای ارائه یک موضوع استفاده کنید میتوانید ابعاد بیشتری از آن را مورد بررسی قرار دهید. این مسئله میتواند در بهبود رتبه سایت شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

فهرست مطالب

توصیه ما به شما این است که در ابتدای صفحه فهرستی از مطالب را قرار دهید. این کار نه تنها موجب میشود که گوگل محتوای شما را بهتر درک کند بلکه کاربران نیز از مطالب موجود در صفحه آگاهی پیدا خواهند کرد.

عدم استفاده از محتوای کپی

بدترین اقدامی که میتوان در یک سایت انجام داد استفاده از محتوای کپی است. این کار نه تنها به بهبود رتبه سایت شما کمکی نمیکند بلکه میتواند آسیب های بسیاری را نیز به آن وارد سازد.

به روز بودن محتوای سایت

این روزها به روز بودن محتوای یک سایت از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند نتایج بسیار مثبتی روی رتبه آن بگذارد. بهتر است در فواصل زمانی مشخص محتواهای سایت را به روز رسانی نمایید.

کیفیت لینک های خروجی

لینک دادن به سایت هایی که معتبر هستند میتواند تا حد زیادی به افزایش اعتبار سایت شما کمک کند.

بهینه سازی سایت برای موبایل

یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل برای سئو یک سایت بهینه بودن آن برای موبایل است. سایت های ریسپانسیو از اعتبار بیشتری از نظر گوگل برخوردار هستند.

لینک های داخلی

هر چقدر از لینک های داخلی به طور اصولی تری استفاده شود و ارتباط بهتری بین صفحات سایت ایجاد گردد بهینه سازی آن نیز به شکل بهتری انجام خواهد شد.

 

فاکتورهای مهم سئو از نظر گوگل

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *